czwartek, 24 listopada 2011

Kolejna uszkodzona pralka od Electro.pl

Parę dni temu skontaktował się ze mną klient sklepu Electro.pl, który dzień po mnie kupił ten sam model pralki co ja. Okazało się, że również otrzymał uszkodzone urządzenie. Poniżej przedstawię historię i zdjęcia, które mi podesłał.


OPIS SPRAWY
Dot. odrzuconej reklamacji nr RMA 17356 do zamówienia nr 710588 (zakup pralki Electrolux EWT 136540W) za pośrednictwem sklepu internetowego Electro.pl ul. Za Dworcem 1D 77-400 Złotów.
W dniu 20.10.2011r. została doręczona przesyłka. W chwili doręczenia o godz. 11:42 byłem w pracy, przesyłkę odebrała moja mama. Przed podpisaniem listu przewozowego dokładnie obejrzała opakowanie zewnętrzne przesyłki, które nie nosiło znamion uszkodzenia w trakcie transportu. Kurier przewoźnika DHL nie wyraził zgody na odpakowanie przed podpisanie listu przewozowego, natomiast po podpisaniu odjechał. Tuż po odjeździe kuriera, mama dokonała odpakowania przesyłki stwierdzając liczne uszkodzenia (przykładowe zdjęcia w załączeniu):
     1) Drzwi pralki się nie domykają, są zwichrowane;
     2) Po otwarciu drzwi pralki prawa plastikowa część obudowy ma ułamania na całej swej krawędzi odsłaniając wgiętą górną krawędź obudowy bocznej (metalowej);
     3) Prawa boczna obudowa pralki jest uszkodzona w taki sposób, że zaciski łączące obudowę z jej przednią częścią są wyrwane;
     4) Górna krawędź bocznej obudowy jest wgniecona,
     5) Panel sterujący jest oderwany z prawej strony i łatwo zmienia swoje położenie,
     6) Na tylniej ścianie pralki są ułamane zaczepy przytrzymujące jeden z węży doprowadzających wodę do pralki
     7) Pralka ma zarysowania
Niezwłocznie po otrzymaniu telefonu od mamy, iż przesyłka przyszła uszkodzona, o godz. 14:05 zgłosiłem interwencję telefoniczną i wezwałem kuriera DHL do sporządzenia protokołu szkody, co zostało dokonane następnego dnia od odebrania przesyłki.
Ponadto, zgodnie z zaleceniami pracownika działu reklamacji Electro.pl w dn. 20.10.2011r. wypełniłem formularz reklamacyjny dostępny na stronie Electro.pl oraz przesłałem zdjęcia uszkodzonej pralki z żądaniem wymiany towaru na nowy.
Wówczas, na Internecie znalazłem mnóstwo negatywnych opinii na temat tego sklepu internetowego, ponieważ prawie każdy przypadek złożonych przez kupujących reklamacji kończył się nie uznaniem jej przez firmę.
Electro.pl stosuje nst. zasadę:
UWAGA! Przyjęcie przez Państwa przesyłki bez zastrzeżeń powoduje wygaśnięcie roszczeń z tytułu ubytku lub uszkodzenia mechanicznego. Jeżeli nie wykonają Państwo wspólnie z przewoźnikiem protokołu szkodowego na tą okoliczność w momencie odbioru przesyłki droga reklamacji zostanie zamknięta.
Pomimo, iż 14-to dniowy termin na rozpatrzenie mojej reklamacji upłynął 03.11.2011r., w dniu 04.11.2011r. otrzymałem list polecony z informacją iż moja reklamacja została rozpatrzona negatywnie z powołaniem się na art. 545 § 2 oraz 548 § 1 Kodeksu Cywilnego.
Według mnie dokonałem wszelkich aktów staranności, których wymaga ode mnie art. 545 § 2 k.c. Ponadto, wg mnie przepisy prawa przewozowego nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.
Na chwilę obecną zrobiłem co mogłem, tzn. złożyłem skargę do Powiatowego Rzecznika Konsumentów z prośbą o skierowanie się w mojej sprawie do Electro.pl aby jeszcze raz rozpatrzyli moją reklamację, ponadto zwróciłem się z prośbą do Powiatowego Rzecznika Konsumentów o skierowanie pisma do Prezesa UOKIK, gdyż mimo nałożonej kary decyzją nr RKR-39/2011 z dn. 28.09.2011r. Electro.pl w dalszym ciągu stasuje praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, polegające na stosowaniu niedozwolonych postanowień umownych wpisanych na podstawie art. 479 k.p.c. do Rejestru postanowień uznanych za niedozwolone m.in. w poniższym zakresie:
- przed decyzją Electro.pl w swoim Regulaminie (podtytuł „Dostawa i transport”) miało zapis „W przypadku uszkodzenia przesyłki podczas transportu lub zastrzeżeń, co do ilości dostarczonego towaru, należy w obecności kuriera, spisać protokół szkody. Powinien on zawierać datę, godzinę doręczenia oraz opis uszkodzeń/braków. Następnie podpisany protokół należy przesłać do Electro.pl. Brak tego protokołu uniemożliwia wymianę sprzętu na nowy lub otrzymanie odszkodowania od formy ubezpieczeniowej”.
- po decyzji Electro.pl w swoim Regulaminie (podtytuł „Dostawa i transport”) ma zapis „W przypadku uszkodzenia przesyłki podczas transportu lub zastrzeżeń, co do ilości dostarczonego towaru, należy w obecności kuriera, spisać protokół szkody, w protokole należy wpisać datę, godzinę doręczenia oraz opis uszkodzeń lub braków towaru i opakowania i następnie podpisany protokół przesłać do Electro.pl”.
Mam nadzieję że UOKIK nałoży na tą firmę kolejną karę.
Oczywiście odwołałem się od postanowienia Electro.pl jakoby moja reklamacja była niezasadna.
W dn. 07.11.2011r. skrobnąłem nst. maila: „W związku z Państwa decyzją o negatywnym rozpatrzeniu reklamacji nr RMA 17356, korzystam z przysługującego mi prawa i składam oficjalne odwołanie od Waszej decyzji z dn. 31.10.2011r.
Pragnę również poinformować, iż w/w decyzję otrzymałem w 15-tym dniu licząc od dnia następnego po złożeniu reklamacji. Okres w jakim sprzedawca musi udzielić konsumentowi odpowiedzi na reklamacje wynosi 14 dni. Liczy się go jako dni kalendarzowe, a więc liczonych kolejno po sobie. Konsekwencją nie udzielenia odpowiedzi na reklamację jest uznanie go za uzasadnione. Przedsiębiorca uchybiając obowiązkowi ustosunkowania się do żądania kupującego:
• uznaje fakt niezgodności towaru z umową,
• zgadza się na załatwienie reklamacji zgodnie z żądaniem w niej zgłoszonym.
Za termin doręczenia uważa się chwilę, gdy doszło do drugiej strony w taki sposób, że mogła ona zapoznać się z jego treścią. Sprzedawca stosujący praktykę wysyłania listu w terminie 11 dni od momentu otrzymania reklamacji naraża się na to, że pismo nie dotrze do konsumenta w ustawowym czasie. Istotna jest bowiem nie sama data wysłania listu, ale jego otrzymania przez adresata.
W związku z powyższym, iż w terminie 14 dni od złożenia reklamacji nie mogłem zapoznać się z treścią w/w decyzji z dn. 31.10.2011r. (data doręczenia 04.11.2011r.)uznaję że moja reklamacja została przez Państwa pozytywnie rozpatrzona i oczekuję wymiany towaru na nowy”.
W dn. 22.11.2011r. otrzymałem
pismo z Electro.pl, w którym firma nie widzi uchybień w rozpatrzeniu
mojego zgłoszenia reklamacyjnego, twierdząc że pismo zostało wysłane w ustawowy
terminie, powołując się na art. 57 §5 Kodeksu Postępowania Administracyjnego.
Niestety, ale moim zdaniem złożenie reklamacji na sprzedaż towaru niezgodnego z umową nie jest z żadnej ze stron postępowaniem administracyjnym, a takie postępowania reguluje KPA. Tutaj mają zastosowanie przepisy Kodeksu Cywilnego art. 8 ust. 3.
Żeby tego było mało Electro.pl poinformowało mnie, że stosowna informacja o niezaradności reklamacji została umieszczona na moim koncie w panelu klienta sklepu Electro.pl. A więc zarejestrowanie się i założenie konta w Electro.pl oraz umieszczenie przez nich informacji o niezasadności reklamacji sklep traktuje równoznacznie z poinformowaniem mnie o tym w ustawowym terminie.
Ciekawe, co na to prawnik???

I zdjęcia uszkodzonej pralki (polecam porównać ze zdjęciami mojej pralki):


















Kontakt do autora powyższego opisu i zdjęć: adam007c@interia.pl


Bardzo zastanawiające ... Ta sama pralka, niemalże identyczne uszkodzenia ... Czyżby Electro.pl świadomie sprzedawało uszkodzony sprzęt?
Dodam jeszcze, że w chwili wolnego czasu spróbuję stworzyć pozew i złożyć go do sądu.

3 komentarze:

  1. mam to samo - i podejrzewam że ten "sklep" z premedytacją wysłał mi uszkodzone urządzenie

    OdpowiedzUsuń
  2. Prawdopodobnie tak. Jesteśmy w posiadaniu zdjęć w jakich Electro.pl przechowuje rzeczy w magazynie. Widać na nim, że pralki są ustawione jedna na drugiej, po cztery, bez żadnego zabezpieczenia. Z tego wiadomo, że pralki stojące na samym dole po prostu muszą mieć uszkodzenia.

    OdpowiedzUsuń
  3. tak też myślełem bo uszkodzenie mojej lodówki wygląda właśnie na "przygniecenie" z góry (wmawiane przez sklep że z mojej winy - musiałbym chyba skakać po niej...) poza tym wymagają sprawdzenia towaru w obecności kuriera oraz pisania protokołów za co już raz zapłacili wg RKR-39/2011 z 28.09.2011 - o czym poinformowałem UOKiK Kraków, który już wszczoł postępowanie wyjaśniające - może gdyby każdy od kogo coś takiego było/będzie przez nich wymagane zgłosi do tego urzędu to czegoś się nauczą...

    OdpowiedzUsuń